GT debatt: Skatterna ska gå till där de gör störst nytta

I går publicerade gt.se (förmodligen i papperstidningen i dag) ännu en replik från Vägvalet på en debattartikel av Västsvenska Handelskammarens Johan Trouvé.

Vägvalet kunde i vår förra debattartikeln konstatera tre tydliga saker:

  1. Trängselskatten inte gett större infrastruktursatsningar totalt sett – vilket utlovades när den infördes.
  2. Västlänken äter upp en alltför stor andel av anslagen till Västsverige i Trafikverkets tioårsplan.
  3. Skatteintäkterna är inte oändliga och därför blir inte heller anslagen det.

Det är något naivt att tro, som Västsvenska Handelskammaren tycks göra, att ju större krav man kommer med på utbyggd infrastruktur, desto större blir utfallet. Och införandet av nya skatteintäkter har dessutom inte ökat investeringarna i Västsverige.

På detta svarade Trouvé: ”Att tro att Västsverige hade fått mer infrastrukturinvesteringar utan trängselskatt är om något att inte förstå hur statliga investeringar fungerar.

Det är snudd på historieförfalskning att nu hävda att trängselskatten inte längre ska bidra till större investeringar, utan i stället förhindra att satsningarna inte krymper!

Till skillnad från Handelskammaren vill Vägvalet att skatterna ska gå till de saker där de gör störst nytta. Och då kommer Västlänken långt, långt, bak i kön. En annan prioritering kunde alltså ha lett till att många av Johan Trouvés favoritprojekt kunde ha genomförts istället (ökat kapaciteten vid Centralen och på Västra Stambanan, bygga Boråsbanan till Landvetter samt förbättra lokaltrafiken i Göteborg). Trouvé väljer vad han vill prioritera och därför blir det som det blir.

Läs hela Vägvalets debattartikel här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Etiketter: , , , , , , , ,

Ett svar till “GT debatt: Skatterna ska gå till där de gör störst nytta“

  1. NH skriver:

    Hur mycket av pengarna kommer att gå åt till att betala för skador på andras egendom? T.ex. hus på träpålar där ett påfund nu är att pumpa in vatten för att kompensera för bortfall på grund av dränering. Då har man missat att för att trä inte skall ruttna krävs en syrefattig miljö och varje förändring av vattenstånd eller utbyte av vatten tillför nytt syre i grundvattnet och träpålarna ruttnar.

    Att konsekvenserna inte blir omedelbara gör att eventuellt ansvariga hinner dra vidare och de som blir offer får stå för kalaset själva.

    Men det kanske är en strategi som ansvariga har för att ”förnya” bebyggelsen i Göteborg och kunna förtäta.

Lämna ett svar