Bilfientlig blir man av sina handlingar

Idag replikerade Vägvalet på gårdagens debattartikel från de rödgröna, där de med näbbar och klor värjde sig från att bli kallade ”bilfientliga” (vilket moderaterna hade gjort i en tidigare debattartikel).

Vad är det egentligen de rödgröna inte förstår i ordets betydelse? Det hjälper inte att räkna upp alla positiva utvecklingar som kommer inom fordonsindustrin (och som politikerna själva inte bidragit ett jota med) för att slippa undan epitetet att vara ”bilfientlig”. Det är deras handlingar och beslut som gör det så passande.

Några av besluten som drabbat bilisterna i Göteborg de senaste åren är: trängselskatt, skyhöjda p-avgiftshöjningar, borttagna bilfiler som skapar köer och ökade utsläpp, färre p-platser och nu planeras det för parkering i dyra p-hus, sänkta hastigheter (för att göra kollektivtrafiken mer konkurrenskraftig) och ett trafikkaos utan like i tio år om Västlänken skulle börja byggas.

När de rödgröna skriver att ‘bilen har en viktig plats i framtidens städer’ och ‘vi vet att framtidens eldrivna och självstyrande bilar kommer att förändra hur bilen används i våra städer’ så stämmer det inte alls med besluten de fattar. I bostadsområdet som ska byggas i Frihamnen kommer det bara att finnas p-plats till var sextonde lägenhet! Så hur ska man kunna bosätta sig där och äga en elbil?

Egentligen räcker det att läsa ovanstående för att förstå vart Göteborg är på väg med nuvarande beslutsfattare.

Läs hela Vägvalets debattartikel här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Etiketter: , , , , , , ,

2 svar till “Bilfientlig blir man av sina handlingar“

  1. NH skriver:

    Förutsättningen för att bo i Frihamnen är att man arbetar och har sitt sociala umgänge inom centrala delarna av staden. En utflykt till naturen innebär en resa till Slottsskogen.

  2. Bengt skriver:

    Inte ens om ”bilismen” hade varit helt och totalt utsläppsfri, inte bullrat , inte tagit upp plats och varit 100% återvinningsbar så hade ”bilhatarna” varit positiva..

    Detta ity bilen – den självgående vagnen – inte uppmuntrar ett ”kollektivt och socialistiskt (?) leverne” utan istället bejakar den individuella rörelsefriheten.

Lämna ett svar