Vart är vi på väg?

Nej, det är ingen På spåret-resa!

Jag menar Göteborg – vart är Göteborg på väg?

Efter de borgerliga partiernas besked i går att de inte tänker följa folkomröstningen, är detta en berättigad fråga.

I drygt fem långa år har dessa partier – ihop med den rödgröna röran – bekämpat alla försök att ändra på det beslut som partierna tog unisont den 28 januari 2010. Det var då Anneli Hulthén liknade hela spektaklet vid en Grammisgala och ryggdunkarna över blockgränserna har aldrig varit fler, varken förr eller senare.

Samtliga röstade de 2011 nej till att anordna ett folkomröstning när Vägvalet samlat in tillräckligt med namn för en sådan. Redan då – ett år efter beslutet och mer än ett och halvt år innan trängselskatten skulle införas – var det enligt dessa partier ”för sent”.

Sedan kom GT:s namninsamling som blev klar i februari 2013. Samtliga partier var fortsatt emot att hålla en folkomröstning, trots 49 000 godkända underskrifter. Men moderaternas medlemmar lyckades med knapp marginal tvinga partiledningen att byta åsikt och med moderaternas röster beslutade kommunfullmäktige med en rösts marginal att den ändå skulle hållas.

Så kom folkomröstningskampanjen 2014. Om ni blinkade så missade ni förmodligen den. Ett flygblad från S och någon enstaka formulering om att det Västsvenska paketet var viktigt. Det var allt. Segervissheten var stor från partierna och de fullföljde taktiken från 2010, det vill säga att säga så lite som möjligt. Gunga inte båten.

Dagen efter valet sa Jonas Ransgård och Kristdemokraternas företrädare till GP:

Kan ni negligera valresultatet?
Det ser jag inte att vi kan göra. Men vi kan ju inte börja plocka bort betalstationerna själva. Förhandlingarna mellan alla inblandade parter måste påbörjas omgående, säger Ransgård.
Ungefär samma inställning har Kristdemokraterna.
Resultatet i folkomröstningen ska följas. Nu måste vi sätta oss ner och titta på hur vi ska gå till väga, säger Hampus Hagman, pressekreterare för kommunalrådet David Lega.

Glasklart, eller hur? ”folkomröstningen ska följas”, det kan inte uttryckas mycket tydligare.

Sedan går det nästan sex månader och två riggade utredningar passerar revy. Utredningar som fått direktivet: Utred hur trängselskatten inte kan avskaffas. Sagt och gjort. Det regisserade svaret blir då förstås att det inte går att ta bort eller ersätta trängselskatten.

Dessförinnan ägnade sig Göteborgs kommun också sig åt något som kallades för en ”förhandling”. Det tog en timme ungefär den 22 oktober när Anneli Hulthén träffade Trafikverket, Västra Götalandsregionen, Region Halland och Göteborgsregionens kommunalförbund. Det finns inget protokoll från mötet, så ingen kan kontrollera vad som sades. Men när de kom ut var de såå eniga om att vara eniga även i fortsättningen.

Igår kom så beskedet från Alliansen. De lyfter inte ett finger för att följa folkomröstningen. Helt plötsligt har tydligen David Lega & Co drabbats av selektiv minnesförlust. När de konfronteras på Twitter med sina tidigare uttalanden blir de svaret skyldiga. Jonas Ransgård påstår att ”vi bidrar till en sansad debatt”. Yeah, right!

Helene Odenjung drämde till med ”Satsningarna på infrastruktur nödvändiga för Göteborg och vår region.” Allvarligt? Vad har det med avskaffandet av trängselskatt att göra?

Nu lämnar de över till den socialdemokratiskt ledda regeringen och slutligen riksdagen att avgöra frågan – utan att lägga något eget yrkande! Så praktiskt för dem. När sedan S-regeringen inte gör något – eftersom ingen begäran kommit från Göteborg – kan Alliansen i Göteborg skylla på regeringen. Detta är både de rödgrönas och alliansens paradgren: Att skylla på varandra! Göteborgarna är förlorarna.

Så här mycket är folkomröstningen värd för Alliansen:
Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige föreslås besluta:
– att resultatet i den rådgivande folkomröstningen antecknas

En anteckning. Som om den aldrig har hänt.

Som alla förstår handlar det här om makt. Signalen är tydlig: I Göteborg ska väljarna (och partimedlemmarna) inte göra sig besvär med att försöka ändra något som politikerna har bestämt. För de fåtal personer i partitopparna som dikterar vad resten av deras respektive parti ska tycka vet förstås detta mycket bättre än kreti och pleti. De tar extremt lättvindigt på sitt ansvar att förvalta demokratin i Göteborg. Bryr dig sig överhuvudtaget? Förutom att moderaterna röstade fram folkomröstningen är demokratin satt på undantag i staden.

Ingen är förvånad. Och allt är precis som vanligt. I Göteborg. Tragiskt egentligen.

Senare i veckan kommer de rödgrönas yttrande. Gissa tre gånger hur det kommer att formuleras!

Men vart sjutton är Göteborg på väg? Någon som vet?

Vi syns på Götaplatsen på lördag 7 mars klockan 13.30!

Håkan Andersson
Vägvalet

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 svar till “Vart är vi på väg?“

  1. J O Thomas skriver:

    Att Göteborgs ledning har för avsikt att vända sig till regeringen UTAN att presentera förslag på hur Trängselskatten skall tas bort, måste betraktas som ett grovt tjänstefel. Hade en avdelningschef inom det privata näringslivet vänt sig till sin överordnade chef med ett problem, UTAN att kunna presentera alternativa lösningar på problemet, hade avdelningschefen förmodligen fått sparken.

    Majoriteten av folket har sagt sitt – Ta bort Trängselskatten – och gör det omgående och lös finansieringen på annat sätt. Finns det ingen finansiering, höj kommunalskatten. Går inte det, kan man helt enkelt inte att bygga alla delar. Så enkel matematik är det. Tänk om en vanlig företagare skulle ”tvinga på” sina kunder varor som de inte vill ha, med förklaringen ”det här blir säkert bra, vi skickar fakturan till 3:e och 4:e part”. Man hade självklart blivit idiotförklarad! Det hade dessutom betraktats som bedrägeri med personligt betalningsansvar och man hade garanterat åkt in i fängelse och blivit hängd i elektriska stolen i minst 6 månader.

    Alla fordonsägare betalar redan för sina fordon. De har redan betalt det befintliga vägnätet och infrastrukturen i Sverige, via inkomstskatt, fordonsskatt + numera också förhöjd fordonsskatt, koldioxidskatt och bränsleskatt + 25 % moms för privata bilister. Trots detta, räknar Göteborgs kommunledning med att straff-beskatta oss fordonsägare ytterligare, för att finansiera sina lokala skrytprojekt. Vem vet, om 20 år kanske de flesta åker helt miljövänligt med El/Hybrid/Bränsleceller i våra fordon. Att Västlänken dessutom kommer skapa kaos i staden minst 10 – kanske 15-20 år med sedvanliga förseningar samt tillbyggnader och extra kostnader. Detta kommer att drabba många företag och alla boende i staden, såväl unga som gamla en stor del av våra liv.

    Det allvarliga med Trängselskatten som finansieringsform om den skulle vinna gehör på befintliga vägar och dessutom Europavägar som E6/E20 är, att det möjliggör för alla kommuner i hela landet att godtyckligt straff-beskatta fordonsägarna ytterligare, på våra redan betalda vägar. Svenska fordonsägare är redan beskattade upp över öronen. Vi behöver faktiskt våra fordon för att kunna sköta vårt arbete, är det så svårt att förstå? Att pensionen skärs ner så att vanliga människor behöver arbeta tills vi stupar, tycks inte bekymra några politiker.

    Kostnaderna för projektet med den dolda Budgeten verkar inte heller bekymra kommunledningen och tjänstemännen, fast miljarderna från skattebetalarna far fram och tillbaka i luften som i en tennismatch. Fast det är klart, vad gör det om 10-15 år? Då har de flesta ”fallskärmarna” förmodligen redan löst ut samt en trygg pension för de ansvariga väntar, så de själva kan koppla av med en drink på stranden!

    Våra stora exportföretag säljs utomlands och tillverkningsindustrin vill inte låna pengar för expansion i Sverige trots nästan 0 % ränta. Att företagen hellre expanderar i andra länder verkar inte bekymra våra politiker nämnvärt. Snart kommer det väl inte att finnas några arbeten kvar inom näringslivet att köra till överhuvudtaget. Men det kanske är tänkt att i framtiden räcker det med att ”Maila” fram och tillbaks några gånger till kunden, för att sedan kunna fakturera?

    Nej, Vi måste stoppa Trängselskatten nu! För Sveriges bästa!

  2. Susanna skriver:

    ”Ord står mot ord, då litar jag på Trafikverket” säger Helene Odenjung idag. Hon har alltså inte förmågan att själv sätta sig in i frågan, utan förlitar sig på Trafikverket! Mycket märkligt i en så stor, avgörande och omdiskuterad fråga. Uttalandet visar på Odenjungs inkompetens i frågan.

    David Lega talar ofta om det fina med att ha en värdegrund i KD. Man frågar sig dock vad det har för betydelse i verkligheten när KD ena sekunden säger att folkomröstningsresultatet ska följas och i nästa skickar frågan vidare till regeringen utan att ta ställning, väl medveten om att det innebär att han fullständigt ignorerar resultaten av folkomröstningen.

  3. Bengt skriver:

    Muteborg – Demokraturens huvudstad (eller vad nu det var sta’n ville benämnas som.. )

    ”..Göteborg föreslås bli en demokratins huvudstad 2021 med ett demokraticenter inhyst i en ikonbyggnad. Men en demokratisk huvudstad måste kunna praktisera demokratin och återskapa förtroendet för den demokratiska processen, skriver Lars A Havstad…”

    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2599480-demokrati-pa-riktigt-eller-bara-ett-evenemang-

Lämna ett svar