Backaborna slipper inte trängselskatt

Det är tydligen på sin plats att dementera två uppgifter som förekommit i media de senaste dagarna.

1. Nej, backaborna slipper inte trängselskatt. Precis som alla andra får de i framtiden betala trängselskatt om de åker in i zonen, t.ex via Ringön eller Tingstadstunneln. Det ”nya” är ett förslag om att de ska slippa betala trängselskatt om de åker till sitt köpcenter i Bäckebol eller norrut mot Kungälv.

2. Nej, detta förslag är inte beslutat ännu. När ett sådant beslut kommer vet ingen idag, men det kommer att ta tid. Om det ens är förenligt med kravet på likabehandlingsprincipen att undanta vissa medborgare från att betala skatt inom en och samma kommun, blir det nu något som regeringen får ta hjälp av myndigheten Lagrådet att granska. Sådant tar tid.

Så varför slås denna nyhet upp stort just nu? När Johan Nyhus (S) fick frågan i GP om det inte var taktik för att öka chanserna till ett ja i folkomröstningen svarade han: ”Nej. Och jag upplevde inte att det finns någon taktik från finansministerns sida heller. Han hade lovat att kalla till ett möte efter semestern, och det gjorde han.

Det är lite svårt att ta Johan Nyhus på allvar. Beviset för att det inte är taktik att föreslå förändringar av trängselskatten – en månad före folkomröstningen – är alltså att finansminister Borg bara uppfyllde ett tidigare löfte från i våras om att hålla ett möte om frågan. Som de flesta känner till fattades beslutet om att genomföra en folkomröstning redan i maj 2013. Därför har Anders Borg, styrgruppen för det Västsvenska paketet, Johan Nyhus, Jonas Ransgård (M) med flera haft all tid i världen att planera diverse taktiska åtgärder. Så att ett möte som bokades i våras inte skulle kunna vara taktik är förstås rent snömos.

Väljarna bör också fundera på hur stort värde löftet om att underlätta för boende i Backa egentligen har. Den tidigare skattebefriade förbifarten Essingeleden i Stockholm kommer från 2016 att även den få trängselskatt (minst sex år innan förbifart Stockholm är klart som ersättning). Några garantier om att backaborna skulle få behålla ett undantag som nu föreslagits – om det någon gång blir verklighet – finns inte. När folkomröstningen är historia kan nya förslag komma om höjd eller utökad trängselskatt. Saknas det bara pengar till något så kan man alltid ändra sin tidigare ståndpunkt.

Därför måste alla sådana här förslag om att utöka och höja trängselskatten kvävas i sin linda. Och då finns det bara ett sätt att göra det: Genom att rösta i nej i folkomröstningen på valdagen.

För ett par dagar sedan publicerades Vägvalet debattartikel i ämnet på gp.se. Den kan ni läsa här. I den skriver vi bland annat:

Enligt ett e-brev från Backautredningen ska finansminister Anders Borg ha sagt att ‘ändringen ska införas skyndsamt’, men också att det ‘fortfarande måste utredas lite till’. Det låter ungefär som när Borg brukar lova att även utlandsregistrerade bilar ska betala trängselskatt. Det vill säga, att det kommer att ske. Någon gång. I framtiden. Kanske. Vänta bara.

Och eftersom de förlorade skatteintäkterna i Backa måste tas igen någon annanstans konstaterade Vägvalet att alla andra i stället då får betala mer i trängselskatt: ”Förlorare är speciellt boende i till exempel Guldheden, Skår och Lindholmen – som är instängda på liknande sätt i sina bostadsområden – och som kommunalrådet Johan Nyhus (S) nu gett beskedet att några förändringar inte är aktuella.

Vi ställer följande fråga till väljarna: Tror ni att ändringen av trängselskatten i Backa hade blivit aktuell om inte folkomröstningen stod för dörren? Det tror inte vi och uppmanar därför alla att rösta nej i folkomröstningen för att visa att vi inte går på sådana här utspel under galgen.

Läs hel debattartikeln här.

Håkan Andersson
Vägvalet

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

7 svar till “Backaborna slipper inte trängselskatt“

  1. NH skriver:

    En annan intressant sak är att om man ser på opinionsundersökningarna just nu så har det röda blocket 50,4% av rösterna. Men 15-20% är osäkra väljare, och skulle Vägvalet passera 4%-spärren kan det bli rätt intressant.

  2. pacman42 skriver:

    Jag skulle mycket gärna vilja ha tag i en specifikation av de fem miljarder som Wannholt saknar i budgeten för Västlänken. Jag tror helhjärtat på honom och han påpekar exempelvis att stationsbyggnaderna ovan mark inte ingår i beräkningarna. Men det hade varit bra att få mer kött på benen.

    Någon sade att kejsaren är naken och att det är Wannholt som är den lille pojken, men det beror ju bara på att man fram till nu uppenbarligen inte har valt att lyssna på VV…

  3. NH skriver:

    Idag är det dessutom en stor nyhet hos GP att Martin Wannholt (M) säger nej till Västlänken. I viss mån är det kanske fråga om röstfiske, men ännu mer visar det på att enigheten inte är total – det är bara något fåtal som vågar ställa sig upp och tydligt säga ifrån!

    Det är bara att hoppas på att det är fler som vågar visa att de inte står för ”Göteborgsandan” utan faktiskt vågar ta debatten som behövs.

  4. NH skriver:

    Har man väl infört en skatt så kommer den att stanna kvar om inte något revolutionerande inträffar.

    En annan artikel finns på GP om bostadsbolagen och ett misstänkt oligopol: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2459969-granska-de-kommunala-bostadsbolagen

    Intressant kombination är att bostadsbolag och västlänken båda nyttjar byggbolag. Hur stark är kopplingen mellan större byggbolag och kommunen?

  5. pacman42 skriver:

    Jag vill än en gång betona att Lidingö-borna den 1/1-15 blir av med det undantag de fick man förhandlade trängselskatten i Stockholm. Så även om man mot förmodan skulle införa ett undantag så kan man lika snabbt ta bort det igen…

Lämna ett svar