14 anledningar att rösta Nej i folkomröstningen

För er som tvekar om hur ni ska rösta i folkomröstningen om trängselskatt serveras här 14 anledningar till att rösta nej i folkomröstningen.

Anders_borg_pekar_finger

1. Trängselskatten är orättvis. Den drabbar vissa bilister beroende på var man råkar bo och arbeta i förhållande till var tullstationerna står, medan andra slipper helt undan. Utlandsregistrerade bilar betalar ingen trängselskatt.

2. Det finns ingen rimlig anledning till varför invånare i Göteborg med omnejd ska betala mer i skatt än andra skattebetalare i Sverige.

3. Folkomröstningen är din sista chans att berätta för politikerna vad du tycker. Du lär inte bli tillfrågad igen.

4. Trängselskatten slår mycket hårdare mot bilister med lägre inkomster än mot höginkomsttagare. Det är de sämst ställda bilisterna som får ge upp bilen.

5. Trängselskatten påstås ha som mål att både minska trafiken och att finansiera infrastruktur. Dessa mål är dock oförenliga. Minskar trafiken för mycket, saknas det pengar till att bygga. Då måste trängselskatten höjas ytterligare trots att trängseln då redan minskat.

6. Om du anser att det Västsvenska paketets absolut största projekt, tågtunneln till Haga (Västlänken), inte bör byggas ska du rösta Nej. Enda chansen att stoppa Västlänken i detta skede är att strypa finansieringen och därigenom tvinga partierna till nya förhandlingar.

7. Trängselskatten kommer att höjas med cirka 22 procent redan 1 januari 2015. Inflationen är för närvarande nära noll i Sverige. I Stockholm planeras trängselskatten höjas med 50 – 75 procent för man behöver ta in mer pengar i skatt. Det finns inget som tyder på att trängselskatten inte blir permanent om den inte stoppas nu.

8. Trängselskatten förbättrar inte miljön i mätbara termer och räddar definitivt inte klimatet. I Göteborgsregionen finns cirka 0,05 procent av världens fordonsbestånd. En minskning av biltrafiken med exempelvis 10 procent ger i så fall minskade  utsläpp med knappt mätbara 0,005 procent. Utsläppen kan minskas mycket effektivare med andra åtgärder (samåkning) och teknikväxling (el-, hybrid, vätgasdrivna bilar). Lär av världens elbilstätaste land: Norge

9. Sveriges bilister betalar varje år in cirka 60-80 miljarder i olika skatter till statskassan. Lägg därtill moms på drivmedel med mera och vi närmar oss 100 miljarder/år. Trängselskatten i Göteborg är tänkt att ge cirka en miljard extra per år, i sammanhanget alltså en mycket blygsam summa som man dessutom inte uppnår (2013 gav den 200 miljoner lägre). Statskassan står alltså inte och faller med trängselskatten. Som jämförelse skulle en mindre höjning av bensinskatten ge betydligt större skatteintäkter.

10. Nästan femtedel av trängselskatten försvinner i administration. För varje tusenlapp du betalar i trängselskatt får staten alltså bara lite över 800 kronor. Under 25 år försvinner cirka 6-7 miljarder till ingen nytta, pengar som kunde använts till att förbättra för trafikanterna.

11. Det Västsvenska paketet måste omförhandlas till ett mindre, mer hanterbart paket. Det är principiellt fel att binda upp framtida politiska majoriteter av beslut som togs för flera mandatperioder sedan. Vägvalet har lämnat ett förslag som du kan läsa om här.

12. Trängselskatten ska enligt regerings utspel i Almedalen 2014 bekosta utbyggnad av höghastighetståg mellan Sveriges tre största städer. Kostnad: 140 miljarder kronor. Trängselskatten måste stoppas nu, annars ska den räcka till allt i framtiden.

13. Trängselskatten är en felkonstruktion, ett tankefel från första början. Att extrabeskatta människor för att de måste åka till sina arbetsplatser gynnar inte sysselsättningen i Sverige. Gör om och gör rätt!

14.  Om du inte säger ifrån på valdagen den 14 september så kommer det att vara för sent!

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

20 svar till “14 anledningar att rösta Nej i folkomröstningen“

  1. Håkan skriver:

    Svar: Ja, i Göteborg! Det avgjorde väljarna i folkomröstningen.

  2. vill inte ge namn skriver:

    Finns det någonstans i världen där det har varit dåligt med trängselskatt?
    0,005% är ändå något och om människor säljer sina bilar så blir det ännu bättre för miljön och så är västsvenska paket jätte viktigt för Göteborgs utveckling!!!
    Och det finns inga andra alternativ men om ni vill ha ett nytt förslag så måste ni sparka 400 ingenjörer och anställa ny för ni litar ändå inte på någon.

  3. pacman42 skriver:

    Ytterligare en funderation: varför skall man bygga en ny bro vid feskekyrkan när man måste ta bort den strax efteråt pga bygget av Västlänken? Även om man sedan sätter tillbaka den så blir det ju en massa merkostnader. Som skattebetalare så ser jag gärna att man hushåller med resurserna!

    Eller tror man inte längre att Västlänken blir av?

  4. Håkan skriver:

    Pacman42: 1) Precis. Osäkerheten om det verkligen kommer att ändras är en parameter. Osäkerheten om hur länge det får gälla är en annan. Om man nu säger att man vill göra trängselskatten mer rättvis, varför gör man den då mer orättvis för Lidingöborna?

  5. pacman42 skriver:

    Ett par förslag till vad ni bör lyfta i valkampanjen rörande trängselskatten:

    1) Ett eventuellt undantag för trängselskatt för boende i Backa motsvarar ju ett liknande undantag som finns för Lidingö, men de kommer att bli av med detta den första januari 2015. Vad hindrar staten från att ändra sig igen precis som där? Om de nu någon gång kommer att göra ett undantag för Backa, vilket jag faktiskt betvivlar. Det är långt svårare att göra detta än vad de hävdar. Det finns inga naturliga identiteter i folkbokföringen som man kan bygga detta på, då gränserna inte följer postnummerindelningen. Man kanske i praktiken behöver ge undantag till fler än vad som egentligen skulle vara ”berättigade” till ett undantag bara för att kunna driva igenom det – om man nu gör det.

    2) För den som trafikerat Göteborg nu i augusti så framstår det tydligt att trafiken numera är värre än innan trängselskattens införande. Detta innan folk ens är tillbaka från semestrarna. Där jag bor är trafiken fortfarande mindre än innan sommaren, men så fort jag kommer in på Hisingen är det stopp. Köer på Lundbyleden som börjar vid Backa3. Köer norrut på E6 från Tingstadstunneln till Kungälv. Stillastående kö från strax norr om Stigs center till Tingstadstunneln.

  6. NH skriver:

    @Marek: Det går att göra kollektivtrafiken bättre – om man planseparerar den från vanlig trafik och inte envisas med att ”alla” linjer skall genom centrum innanför vallgraven. Fler älvförbindelser skulle också underlätta, men det är större investeringar än att lägga om spårvagnsspåren.

  7. Håkan skriver:

    Nicklas: Det enkla svaret är att det är på grund av att kamerorna är uppsatta inom Göteborgs kommun. Det finns naturligtvis inget som hindrar att man anordnar folkomröstningar även i andra kommuner (så som det gjordes i Stockholm), men hittills har ingen kommun tagit upp frågan och ingen har startat en namninsamling i dessa kommuner för att få till stånd en folkomröstning). Så kort sagt, är det Göteborg som ”äger frågan”.

    Du kan dock ”folkomrösta” i regionvalet på Vägvalet (om du bor i Västra Götaland), så kan vi trycka på frågan även i den församlingen.

  8. Nicklas skriver:

    Jag undrar varför vi som bor runt Göteborg inte får vara med och rösta?

    Jag bor i Mölndal och arbetar i Kungälv.
    Trots att jag, och många med mig, inte kör igenom stan får vi vara med att bekosta det här men vi får inte göra vår röst hörd!

    Min syster bor i Lindome och arbetar på Sahlgrenska.
    Där har man lagt vägtullen strax innan deras personalgarage!
    Dvs hon kör igenom Mölndal ca en km in i Göteborgs stad och för detta får hon betala ca 8000:-/år!
    Samtidigt som en vän till oss, boende i centrala Göteborg, kör sin bil rakt igenom centrum till sin butik utan att betala en enda krona!
    Vart finns logiken i det här?
    Det är odemokratisk att lämna oss utanför då vi i lika stor utsträckning blir påverkade/delaktiga i Det västsvenska paketet och trängselskatt!

  9. Håkan skriver:

    Ok, tack! Men det är ändå en kostnad som belastar skattebetalarna.

  10. Per Bergström Jonsson skriver:

    Hejhej igen
    Jag tror Transportstyrelsen kör systemet själva men kan inte svära på om de tar hjälp ibland för att underhålla och utveckla IT-driften.

  11. Håkan skriver:

    Ok, tack för infon, Per. Men jag antar att det är någon annan leverantör som gör det i stället då? Har korrigerat texten.

  12. Per Bergström Jonsson skriver:

    Det stämmer inte längre att IBM tjänar pengar på trängselskattesystemet. Det är många år sedan de var inblandade i det systemet.

  13. Anonym skriver:

    Sluta blanda in miljön i frågan! Jag är för att gynna miljön. Men att tvinga ekonomiskt pressade medborgare betala mer i skatt. Så ni kan visa bättre BNP å skryta hur bra ni driver sverige. Va ärliga och säg att era mål är, att ta bort våra extra pengar och frihet som ägandet av en bil ger!!

  14. Marek skriver:

    Jag säger NEJ till trängselskatt i Göteborg! Det går inte att bygga ut kollektivtrafiken mer. Ett spårvagnsstopp orsakar en stor försening för halva staden. Man skäms förklara på dagis att det var stopp igen och därför är jag sen att hämta!

  15. Anders skriver:

    Att finansiera internationella projekt med lokala pengar måste få ett slut. Trängselskatten har inget med trängsel att göra… Vi har ingen trängsel i Göteborg. Vad vi däremot har är undermålig infrastruktur och en stad som styrs av inkompetenta politiker, som inte klarar av att förhandla med riksdagen och övertyga dem om att de nödvändiga satsningar som västragötaland behöver är av internationellt intresse. Västlänken är inte av internationellt intesse, den bör således avskaffas för andra mer effektiva och vettiga förslag, som besparar både boende och turistnäringen i Göteborg årtionden av oljud och öppna schakt. Samt många fler oväntade problem längs vägen. Ett nej i höst och en röst på VV är en bra start.

  16. pacman42 skriver:

    Trafiken till Göteborg (som man ju ville minska) har inte alls minskat, den har ökat! Till stor del pga den nya E45 så har den dock flyttat över från E6 (dit den flyttade när E45 började byggas om). Trängselskatten på genomfört har därmed ingen som helst påverkan utan är en ren finansiering av VSP, dvs ytterligare en pålaga på invånarna!

  17. Godnatt skriver:

    För sade man dumma svenskar, nu kan man säga dumma Gbg :are. Tack för ni införde detta det ju jättebra för oss som inte bor i Gbg. Gott om plats i stan, men sänk fartbegränsning på motorvägarna runt om oxå så kan ni köra ut mer bussar på motorvägen lite huller om buller. Det är ju en liten stan så riktiga motorväg behövs inte i Ankeborg.

  18. Dan skriver:

    Är egentligen inte emot en trängselavgift men kommer att rösta nej därför att jag tycker att placeringen av trängskamerorna är felaktig. Betalar gärna om jag ska in till stan men inte om man bara ska passera förbi.

  19. NH skriver:

    Till detta kommer att redan idag är väldigt trångt på kollektivtrafiken i rusningstid, så hur skall man få fler att åka kollektivt? Dessutom tar kollektivtrafiken mycket tid.

  20. Michaela Lorne skriver:

    Jag säger NEJ till trängselskatt i Göteborg!! Detta ska inte drabba våra invånare, utan snarare utlandsregistrerade bilar i så fall!! Men inte oss!!!! Ta bort skiten. Jag bor på Hisingen och så fort jag ska till jobbet eller hem så drabbas jag av denna jävla trängselskatten!!! :-@

Lämna ett svar